Monday 18th of January 2021 06:50:50 AM

رسالة النائب بلال عبدالله الى مدير البنك الدولي في الشرق الاوسط بشأن مرج بسري

16 نيسان 2020

بتاريخ ١٠ نيسان ٢٠٢٠، أرسل النائب بلال عبدالله رسالة الى مدير البنك الدولي في الشرق الأوسط السيد ساروج كومار جاه يناشده فيها باعادة النظر في مشروع سد بسري. محتوى الرسالة الأصلية والترجمة موجودين أدناه. وقد أبدى السيد جاه تجاوبه مع الرسالة، واعداً بالعمل على متابعة الموضوع مع الحكومة لايجاد الحل الأمثل الذي يخدم مصلحة الشعب اللبناني في ظل الأزمات الراهنة.
Dear Mr. Jha, I hope my email finds you well. I am writing to you in my capacity as an elected deputy of the Lebanese Parliament, representing the Chouf caza, which includes the Bisri Valley. As you know, Bisri valley is one of the most diverse biological ecosystems in Lebanon. Additionally, recent excavations have unearthed an invaluable trove of archeological treasures hidden beneath and around the site, which implies that there could even be more ruins we have not yet discovered. Hence, it would be a crime against culture, history, and nature to move forward with this project. Since the scientific evidence regarding the risk of earthquakes that can potentially be caused or aggravated by the dam is unclear at best, I shall not talk at length about this issue, but would only wish to point out that it is a real and visceral fear shared among the vast majority of my constituents. I am aware that certain amounts of money have already been committed to this project, and some have even been spent, but there is a way to rectify this. Huge amounts of land in Bisri Valley are already used for agriculture. It is possible for the World Bank to mount a public-private initiative to turn the area into active farmlands, thereby making a real developmental impact on the local community and economy, while ensuring that the World Bank development goals are still met. Another idea is to turn the area into an official natural reserve. I have already submitted draft legislation in Parliament for this purpose, but it has not yet been discussed in the specialized committees. A third idea is to divert the $617M funds for the construction of an electricity plant, which as you know is Lebanon's primary economic pain point. I have surveyed all the towns and villages surrounding the Bisri Valley, and most of their inhabitants, and I can convey to you the unambiguous consensus that they vehemently oppose this project. As their elected representative, it is my duty to do everything in my power, and take all the legal steps allowed to me by the constitution to stop it. I, therefore, implore you to reconsider your institution's position on this matter. I fully understand the challenges that this situation creates for you and remain available for a meeting with you to further discuss this issue. Of course, due to the coronavirus crisis, we would be forced to have this conversation through video conferencing. Kind regards, Dr. Bilal Abdallah
عزيزي السيد جاه، آمل أن تجدك رسالتي بخير. أكتب إليكم بصفتي نائباً منتخباً في البرلمان اللبناني ممثلاً قضاء الشوف الذي يضم وادي بسري. كما تعلمون ، يعد وادي بسري أحد أكثر النظم البيئية البيولوجية تنوعًا في لبنان. بالإضافة إلى ذلك ، كشفت الحفريات الأخيرة عن كنز لا يقدر بثمن من الكنوز الأثرية مخبأة تحت وحول الموقع ، مما يعني أنه قد يكون هناك المزيد من الآثار التي لم نكتشفها بعد. وبالتالي ، فإن المضي قدماً في هذا المشروع يعتبر جريمة ضد الثقافة والتاريخ والطبيعة. بما أن الأدلة العلمية المتعلقة بخطر الزلازل التي يمكن أن تسببها أو تتفاقم بسبب السد غير واضحة في أحسن الأحوال ، لن أتحدث بإسهاب حول هذه المسألة، ولكن أود فقط أن أشير إلى أنها خوف حقيقي وعميق مشترك بين الغالبية العظمى من الأهالي هنا. إنني أدرك أنه تم بالفعل تخصيص مبالغ معينة لهذا المشروع ، وتم إنفاق بعضها ، ولكن هناك طريقة لتصحيح ذلك. يمكن أن تُستخدم مساحات شاسعة من الأراضي في وادي بسري في الزراعة. من الممكن أن يقوم البنك الدولي بمبادرة عامة - خاصة لتحويل المنطقة إلى أراضٍ زراعية نشطة ، وبالتالي إحداث تأثير تنموي حقيقي على المجتمع المحلي والاقتصاد، مع ضمان استمرار تحقيق أهداف التنمية لدى البنك الدولي. فكرة أخرى هي تحويل المنطقة إلى محمية طبيعية رسمية. لقد قدمت بالفعل مشروع قانون في البرلمان لهذا الغرض ، ولكن لم يتم مناقشته بعد في اللجان المتخصصة. الفكرة الثالثة هي تحويل أموال بقيمة 617 مليون دولار لبناء محطة كهرباء ، والتي كما تعلمون هي نقطة الضعف الاقتصادية الأساسية في لبنان. لقد قمت بمسح احصائي لجميع البلدات والقرى المحيطة بوادي بسري، ومعظم سكانها، ويمكنني أن أنقل إليكم الإجماع الذي لا لبس فيه على أنهم يعارضون بشدة هذا المشروع. بصفتي ممثلا منتخبا، من واجبي أن أفعل كل ما في وسعي، وأن أتخذ جميع الخطوات القانونية المتاحة لإيقافها. لذلك، أناشدكم إعادة النظر في موقف مؤسستكم بشأن هذه المسألة. أنا أتفهم تمامًا التحديات التي يخلقها هذا الموقف لك وأبقى متاحًا للاجتماع معك لمواصلة مناقشة هذه المشكلة. أطيب التحيات، د. بلال عبدالله.
المصدر: فايسبوك، ص. النائب بلال عبدالله